Vårt daglige brød!

Nordmenn er glad i brød, og på tross av lavkarbobølgen som slo innover oss for en tid tilbake så spiser vi fortsatt mye brødmat. Helt topp – sier ernæringsfysiologen!

Brød og ernæring
I alle (vanlige og tradisjonelle) brød er det hovedsaklig karbohydrater som gir energi. Forskjellen mellom loff og grovbrød er likevel stor. Fine brødvarer har ikke så mye mer å bidra med (annet enn at de smaker veldig godt!). Grovbrødet derimot, har en lang rekke positive egenskaper i tillegg til energipåfyll. Ulike typer korn og ulik behandling av kornet resulterer i svært ulikt innhold av næringsstoffer.

Ulike korntyper
Hvete er mye brukt til baking i Norge, rett og slett fordi hvetemel har unike egenskaper som gir gode og luftige bakervarer. Det er innholdet av gluten som gir hveten denne egenskapen.

Havre er en annen kornsort som vi kjenner best som havregryn. Man kan også lage mel av det, men da havre ikke inneholder gluten er det vanskelig å bake med dette melet alene. Man kan derimot tilsette havre når man baker med hvetemel, og dermed få et litt grovere brød. Havre inneholder nemlig mye fiber, vitaminer og mineraler.

Rug inneholder ikke spesielt mye gluten, men fiberinnholdet gjør det mulig å bake brød med kun rug. Disse brødene blir tunge og kompakte, i motsetning til brød bakt på hvete som blir lette og luftige. Tilsetter man rug i bakingen får man også et mer næringsrikt brød.

Spelt kan erstatte vanlig hvete i all slags bakverk, og de to er nært beslektet. Ofte selges speltmel som er krysset med vanlig hvete, da sistnevnte er mer kostnadseffektivt. Spelt har trolig noe høyere innhold av vitaminer og mineraler.

Ulike meltyper
Bilde: www.brodogkorn.no

Man kan lage mange ulike melprodukter av kornet på aksen som man kan se ute i åkeren.

Siktet mel brukes aller mest. Når melet er siktet vil det si at man kun bruker kjernen i kornet.

Når melet er sammalt males hele kornet til mel, både kjernen og skallet rundt. Dette er bra, for i
skallet sitter nemlig mye fiber, vitaminer og mineraler. Sist men ikke minst kan man også bruke helkorn. Da knuser man bare kornet delvis, og man får samme innhold av vitaminer, mineraler og fiber som i sammalt mel.

Brød og helse
Bilde: www.brodogkorn.no
Siden brød er en viktig del av kostholdet er det lurt å velge hverdagsbrød som gir mest mulig næring. Ikke bare skal vi bli mette, men for en mest mulig velfungerende og frisk kropp så ønsker vi oss vitaminer, mineraler og fiber på kjøpet. Et grovt brød vil også gi en bedre og mer langvarig metthetsfølelse. Det er ikke nødvendig å alltid gå for det aller groveste brødet, men finn et som du både liker – og som også gir deg næringsstoffene du trenger!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>