Trening eller fysisk aktivitet?

Min kropp møter daglig en uhensiktsmessig belastning den ikke er spesielt fornøyd med. Du kjenner deg kanskje igjen nå, aktiviteten går nemlig ut på å sitte på en kontorstol  mange timer i strekk. Jeg tipper at kroppen skriker av lykke hver gang jeg reiser meg for å hente noe i printeren eller for å fylle kaffekoppen. Høres det kjent ut?

Jeg prøver så godt jeg kan å bøte på skaden med å trene så ofte jeg har mulighet. I media får jeg titt og ofte informasjon om hva jeg bør gjøre når jeg trener. Konklusjonen blir som regel at det skal være blod, svette og tårer. Er det virkelig nødvendig?

 For sånne som meg, som sitter på rumpa store deler av dagen er det selvfølgelig bra at det er mye fokus på at kroppen trenger bevegelse. Jeg lurer bare på om fokuset er nyansert nok til at alle som trenger det får med seg poenget? Det er jo definitivt ikke alle som vil ha stor biceps og sixpack. Det er derimot veldig mange som ønsker en sunn kropp og god helse både idag og for framtiden. Det er jo veldig synd hvis noen skulle tro at blodtrening er nødvendig for denne ønskede helseeffekten.

Det er faktisk forskjell på trening og fysisk aktivitet. For å forebygge sykdom er nemlig fysisk aktivitet glimrende. Det er også overkommelig for de aller fleste. Fysisk aktivitet handler rett og slett om å røre på seg. Gå tur langs veien eller i skogen, gå på ski med familien, rydd på loftet, gjør hagearbeid, husarbeid,  og annet fysisk arbeid du måtte finne på. Det anbefales at man i minimum 30 minutter om dagen er fysisk aktiv, dette innebærer at pulsen øker og at du blir varm i trøya. Man må altså gjøre en litt større innsats enn å tusle på tur, men det er ikke et krav å løpe til du har blodsmak i munnen.

Noen forslag:
- Gå en rask tur langs veien eller i skogen
- Skitur (kort tur i uka, lang tur i helga)
- Intensiv husvask
- Rydd loft og kjeller
- Ta trappa istedenfor heis/ rulletrapp
- Gå dit du skal istedenfor å kjøre/kollektivtransport

                        

Treningssentre popper opp på et hvert gatehjørne nå om dagen, og det ser også ut til at flere bruker marka til fysisk aktivitet og trening. Det er selvfølgelig heller ikke feil å trene hardere, det kan til og med være tidsbesparende for den som vil ha helseeffekt uten å bruke mye tid. En kort og hard økt kan være like (eller mer) effektiv som en rolig og lengre økt. Husk at vi fortsatt snakker om helseeffekten – ikke forbedret prestasjon.

En kropp i toppform (i forhold til generell helse, ikke Birkebeinerrittet) trenger ikke nødvendigvis å tilsvare kroppsidealet. Det samme gjelder forøvrig også motsatt, en slank kropp er nødvendigvis ikke en frisk kropp. Vi kan faktisk ikke måle helse bare fra utsiden! Husk også at hvis du som jeg kjenner det i ryggen etter en lang dag på jobb, så er det ofte kroppen som skriker etter oppmerksomhet og bevegelse, ikke etter sofaen med beina på bordet. Kom deg ut og gå en tur i raskt tempo – det gjør underverker for både fysisk og mental helse!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>