Sunne vaner i lange baner

ski2Endelig har snøen kommet, i alle fall i Oslo-marka. Håper den har kommet dit dere er også? Snøen gir muligheter for en aktiv hverdag med ski på bena. Pass på å legge inn noen sunne vaner i kostholdet også!

Skal du få god teknikk på ski må du trene mye til hver detalj blir en vane. Skal du få et godt kosthold må du også «trene mye» til det blir en vane! :) Begynn med et av tiltakene under, og inkluder det i hverdagsrutinene dine før du går i gang med neste.

  • Frukt er sunt – året rundt: Fyll på med frukt, som mellommåltid, turproviant, pausesnacks osv. Her er det mange viktige vitaminer og mineraler å hente, samt fiber og annet som er bra.

banan236[1]

  • Sunne mellommåltider: Som nevnt er frukt supert som et mellommåltid. Vil du ha noe kjapt, enkelt og alltid lett tilgjengelig – prøv en av barene våre! J Vi har flere ulike barer med ulike smaker, innhold og næringsinnhold. Hva med en fruktbar med mørk kakao, sprek lime eller deilig kokos? Eller en müslibar med tranebær? Det er enklere å holde seg unna usunne fristelser på veien om du har et bedre alternativ i nærheten.

Bringerbær_1

  • Middagsselskap i helgen? Desserten trenger ikke alltid være av typen mektig sjokoladefondant og andre søte fristelser. Dessert kan også være en frisk sorbet av frukt og bær! Prøv følgende: Mos 400 g frosne bær, 2 ss presset appelsinjuice, 2 ss melis og 1 eggehvite. Bland alt sammen og vips har du en imponerende, lekker, sunn og frisk dessert klar på 1 – 2 – 3

 

  • Samme oppskrift kan du bruke for å lage en smoothie på kvelden når du typisk ville romstert rundt i kjøkkenskapene på jakt etter noe godt (men dropp gjerne melis denne gangen). Lag dobbel porsjon, så har du en deilig smoothie klar til frokost dagen etter.

bringebærsmoothie

  • Drikk vann til maten: Det er lett å glemme det; men drikke som juice, brus, saft og liknende kan bidra med mye sukker og energi man ikke tenker over. Kun vann som tørstedrikk! Skikkelig fysen? Drikk et glass vann og søtsuget stilner – i alle fall for en stund :)

iskklar_gronnsaker

  • Matpakke på jobb? Husk å ta med noen ekstra tomater, agurk eller salatblader til brødskiva. Det blir mye morsommere å spise lunsj, kollegaene dine blir imponert, og du lurer inn litt ekstra sunt og godt i hverdagen. Husk også proteinrikt pålegg som metter godt.

mai6

  • Spis regelmessig, gjerne hver tredje time. Så slipper du akutt behov for mat. Fiber og protein metter godt!

wraps

  • Bytt ut ris, pasta og fint mel til grovere typer med fullkorn. Fullkorn med masse fiber metter godt og bidrar med næringsstoffer vi vil ha mer av.

fiberaktiv

 

Lykke til med å lure inn sunne vaner i hverdagen! Vi heier på deg!

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>