Matglede i mengder!

brødMye trening stiller krav til kostholdet med tanke på både mengder og sammensetning.

Sammenlignet med «Hvermannsen» som spiser det som måtte friste og være tilgjengelig, har en idrettsmann eller idrettsdame ofte en klar hensikt med valg av matvarer, tidspunktet for måltidet og ikke minst mengdene som skal inntas.

Dette kan av og til være en brems for matgleden, spesielt hvis kostholdet blir veldig preget av rutine. Ikke glem matgleden selv om maten er et viktig redskap for dine prestasjoner!

Tips for matglede
- Variasjon
- Gode råvarer
- Mat først, kosttilskudd etterpå

Variasjon
Middag er et måltid de fleste er flinke til å variere. Frokost, lunsj og mellom-/kveldsmåltider kan ofte bli mer preget av rutiner og vaner. Sørg for å ha flere alternativer klare og ikke minst tilgjengelige! Da blir det litt morsommere å spise, og det bidrar til at du får i deg en mer variert sammensetning av næringsstoffer.

fiberaktiv

Brød er ikke bare brød! Varier mellom halvgrovt, grovt og ekstra grovt. Halvgrovt brød gir raskere energi og er lettere å spise mer av. Grovere brød har mer fiber, noe som er sunt og bra for kroppen av flere grunner. Kroppen bruker lenger tid på å fordøye samme mengde når brødet er grovt, så tilpass dette til aktivitetsnivået du planlegger spesielt den første timen. Bruk grovheten til å skape variasjon!

www.bama.no
Frukt og grønt gir uendelig med variasjonsmuligheter: Smoothies, fruktsalat, frukt som mellommåltid i seg selv, i yoghurt, med frokostblanding! Mellommåltider er en enkel måte å få i seg mer mat på, og ved å velge riktig mat kan det bidra til å dekke behovet for vitaminer og mineraler! Småspising på frukt og grønt er både sunt og godt. Tips: Deler du opp frukt og grønt spiser man gjerne mer!
grønt
www.Bama.no

Variasjonstips
- Frokost: Havregrøt med ulike bær/nøtter/syltetøy/linfrø
- Lunsj: Brødskiver med proteinrikt pålegg, middagsrester fra dagen før, pastasalat
- Mellom-/kvelds: Yoghurt med müsli, smoothie, frukt og nøtteblanding, brødmat med kokt egg, fruktsalat, mellommåltidsbar.

havregrøt.frukt.nowww.frukt.no

Gode råvarer
Når mat er en viktig del av hverdagen hjelper det å være interessert i mat også. Et steg på veien er å tenke over hvilke produkter man kjøper, hva som smaker godt, god kvalitet og ellers bry seg litt mer om hva man får i seg. Gode råvarer gir som regel en ekstra god matopplevelse!

Mat først, kosttilskudd etterpå
En idrettsutøver trenger litt mer av alle næringsstoffer enn andre som ikke har like høyt aktivitetsnivå. Dette løser seg som regel greit fordi man også spiser mer. For noen blir det likevel ikke nok, og da er kosttilskudd et alternativ.ProteinpulverVanlig mat er likevel førsteprioritet! I en matvare spiller næringsstoffene på lag og påvirker hverandre på måter som vi enda ikke forstår oss helt på. Vi vet bare at vi ikke klarer å gjenskape dette samspillet fullt ut i piller og pulver. I tillegg påvirker vi kroppen og fordøyelsessystemet på forskjellige måter om vi inntar fast føde eller væske. Også var det denne matgleden da: Jeg tør å påstå at det ikke er mye matglede i piller og pulver.

Nyt god mat mellom treningene, lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>