La sterke muskler få henge på et sterkt skjelett!

VitD-SkiDet er vinter, det er mørkt og i store deler av landet er det enda mørkere enn mørkt siden den fine hvite snøen lar vente på seg. Vi ønsker snøen mer enn velkommen til å lyse opp litt i vintermørket. Solen ser vi uansett ikke så mye til. Når den titter frem står den står lavt på himmelen, og vinterstid har den rett og slett permisjon fra en veldig viktig jobb.

Solvitaminet
Når sola skinner på huden din dannes vitamin D som kroppen kan benytte seg av, og også lagre til en lang vinter. En god sommer med masse sol vil gi et bra lager som vi kan tære på utover vinteren. Vinterstid står nemlig sola for lavt på himmelen til å kunne hjelpe oss med produksjon av vitamin D. Vi ønsker jo ikke å tømme lagrene våre, så vinterstid er kostholdet spesielt viktig.

Et viktig samarbeid
Vitamin D og kalsium er viktige samarbeidspartnere, og vitamin D er nødvendig for at kalsium skal omsettes normalt i kroppen. Mangel på vitamin D kan altså gi mangel på kalsium. Dette vil være svært uheldig siden det på sikt kan føre til dårlig benhelse, svakhet i muskulaturen og også økt risiko for infeksjoner.

VitD-melk Vit D-laks
Kilder til Vitamin D

Det er kun fiskefett som naturlig inneholder betydelige mengder av vitamin D. Noen matvarer er også beriket.
- Fet fisk (laks, makrell, ørret..)
- Daglig dose tran (følg anbefalt dosering)
- Makrell i tomat
- Egg (eggeplommen)
- Beriket ekstra lett melk
- Beriket margarin/smør

vitD-tilskudd

Mat eller tilskudd?
Det er ikke slik at jo mer vitaminer man får i seg jo bedre. Balanse er viktig og med et variert kosthold som inneholder fet fisk vil de fleste ha sitt behov for vitamin D dekket. Mat er å foretrekke foran kosttilskudd. De nevnte vitamin D-kildene er også gode kilder til for eksempel omega-3-fettsyrer, kalsium, protein, selen og jod. En rask og enkel forsikring er å ta den daglige dose med tran. Det smaker kanskje ikke så godt som de sier på reklamen, men det er faktisk verdt det.

Snikende skader
Hvis du har mangel på vitamin D er ikke dette noe som nødvendigvis vil kjennes på kroppen raskt. Følger av mangel på dette vitaminet er snikende og utvikler seg over tid. Skjelett, muskler og tenner er viktig for god helse gjennom et langt liv, og skader kan ganske enkelt forebygges med et sunt og variert kosthold.

Spis fisk så holder du deg frisk!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>