Kom i form på nyåret

Jula er over. Juleribba er fortært. Det er januar og slankefokuset er på topp! «Kvitt deg med juleflesket», «Trim bort juleribba», «Tren vekk julekiloene», «Slik trener du bort julematen».

Hva med heller å ha et mer positivt fokus på nyåret? Unngå dårlig samvittighet for maten du har kost deg med i jula. Et nytt år ligger foran oss og vi har muligheten til å få en friskere hverdag og en sunnere kropp. Skift fokus fra «vekk med flesket» og slankehysteriet som virvler rundt i media om dagen. Bytt heller over til «frem med sunne vaner»!runningkropp

Flere har mål om å gå ned i vekt i januar. Dette nyttårsforsettet er intet nytt. Hva med et mål om å bli sterkere, sunnere og mer aktiv? Prøv å gjøre det til noe lysbetont og gøy. Finn en aktivitet du liker å gjøre, avtal med en venn om en fast gåtur hver uke, lek mer aktivt med barna, meld deg inn i en tennisklubb. Det finnes mange hyggelige og morsomme aktiviteter som resulterer i en sunnere hverdag, og en slankere og mer trent kropp. Sett deg gjerne et mål om å delta i Birken, løpe 10 km, svømme 1000 m, så har du noe spennende å jobbe mot.

bringebærsmoothie

I tillegg kan du legge inn nye kostholdsvaner i hverdagen. I stedet for å følge en diett til punkt og prikke, noe som er vanskelig og krevende i lengden, kan du heller ha som mål å spise en ekstra frukt hver dag, gjerne smoothie. En ekstra fiskemiddag hver uke. Drikke vann til maten i stedet for saft og brus. Begynn gjerne med èn av de nye vanene dine, og la det gå en stund før du tar tak i neste. Skritt for skritt vil du skifte over til et sunnere kosthold som du tilslutt blir vant til. Det tar tid å skape en vane. Ha tålmodighet og vær bevisst valgene dine i hverdagen.

iskklar_gronnsaker

Det samme gjelder aktivitet. Jobb sakte men sikkert inn nye vaner som alltid å ta trappen, gå eller sykle til jobb, gå til butikken, trening om morgenen. Resultatet blir mer langsiktig og gleden større.

Så vekk fra fokus på «ikke» og »må», og skift over til «vil» og »ønsker». Gjør du noe du har lyst til er det større sannsynlighet for at du faktisk gjennomfører det! Skulle det skje at det glipper en uke og du ikke får gjennomført syklingen til jobb eller styrkeøkten du hadde planlagt, ikke gi opp. Unngå dårlig samvittighet og gled deg heller til neste gang du skal være aktiv.

Godt, nytt, sunt og aktivt år!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>