Hvordan står det til med kostholdet vårt?

Helsedirektoratet vurderer utviklingen i det norske kostholdet årlig. Dette skal hjelpe oss til å forstå hvilke utfordringer vi står ovenfor og hva som må fokuseres på. Her har du et veldig kort sammendrag, og hele rapporten finner du her.

Først og fremst; Det har over lang tid skjedd en positiv utvikling i nordmenns kosthold. Over lengre tid har vi sett en økning i forbruket av frukt og grønt, og de siste ti årene har faktisk forbruk av sukker gått ned. Over mange år har kostens innhold av fett blitt redusert samtidig som at vi også har byttet ut mettet fett med mer umettet fett. Denne nedgangen i inntak at mettet fett har i de siste årene stoppet opp og inntaket har nå begynt å øke på igjen.

www.frukt.no

Mer frukt og grønt!
Vi har blitt flinkere og flinkere til å spise mer frukt og grønt, spesielt de siste ti årene. Likevel går ikke denne utviklingen så raskt som man ønsker og vi har fortsatt et godt stykke igjen opp til det anbefalte daglige inntak av frukt og grønt. Poteten har fått mye pepper i media, men forbruket av matpotet (for eksempel kokt eller bakt) er redusert over lang tid, samtidig som at forbruk av chips og pommes frites er mangedoblet.

Melk, kjøtt og ost
Vi drikker mindre melk enn vi gjorde før, men flere og flere melkedrikkere foretrekker de magreste variantene. Det ser også ut til at vi foretrekker fete ostetyper. Vi spiser fortsatt mer rødt kjøtt enn anbefalt.

www.frukt.no

For lite fisk
Vi spiser for lite fisk i forhold til hva som er anbefalt. Da det også anbefales å spise mindre rødt kjøtt vil det være fordelaktig å bytte ut noen kjøttmiddager med fiskemiddager. Spis gjerne fisk til middag 2-3 ganger i uka.

Ikke fullt så flink med fett
Vi har over lang tid redusert inntak av fett og spesielt mettet fett. Dette ser ut til å ha stoppet opp, og vi har igjen økt inntaket noe. Fete meieriprodukter og rødt kjøtt er to viktige kilder til mettet fett i det norske kostholdet.

Mindre sukker, mer godteri
Forbruk av rent sukker er sterkt redusert over mange år. Forbruk av sukkervarer har økt fra 4 til 14 kg fra 1960-2011. I tillegg tyder undersøkelser på at nordmenn kjøper mye sjokolade og sukkervarer i Sverige.

www.brodogkorn.no

Fortsett å spis mer fiber!
Kostens innhold av fiber har økt gjennom mange år, men vi har fortsatt et stykke igjen til anbefalt inntak på 25-35 g pr dag.

Dyrt med sunn mat?
Andelen av total forbruksutgift brukt på matvarer er på ca 11%. Vi bruker tre ganger så mye penger på kjøtt som på fisk. Sukkervarer og brus utgjør en større andel av forbruksutgiftene enn matvaregrupper som frukt og bær, grønnsaker, poteter, brød og kornvarer, meieriprodukter og egg.

Saltinntaket er for høyt
Vi spiser dobbelt så mye salt som anbefalt, og industribearbeidede matvarer er en viktig kilde til salt i vårt kosthold.

 

3 kostholdsråd basert på resultatene:

1. Frukt og grønt
2 porsjoner frukt/bær og 3 porsjoner grønnsaker hver dag, og bruk gjerne kokt eller bakt potet til middag!

2. Meieriprodukter, kjøtt og fisk
Bruk hovedsaklig magre meieriprodukter og bytt gjerne noen kjøttmiddager med fiskemiddager.

3. Spar penger og spis sunt!
Synes du mat er dyrt?Hvis du lager maten din selv, kjøper mer fisk enn kjøtt og reduserer innkjøp av brus og godteri sparer du penger ved å unngå de største utgiftspostene i norske matvarebutikker. I tillegg er sannsynligheten større for en litt sunnere hverdag!

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>