Havren har noe på lur til deg!

Havre er en kornsort som kan forklares med mange superlativer. Det er sunt, naturlig glutenfritt, og ikke minst kan man med havre lage deilig grøt i en fei!

Vår matteknolog Emma kan i tillegg fortelle om en ekstra fordel havren kan gi oss. Denne fordelen ligger i komponenten med det noe foruroligende navnet «Betaglukan». Navnet til tross; Betaglukan vil vi ha i kosten vår!  

Kostfiberets gode egenskaper
Bilde: www.brodogkorn.no

Kostfiber er karbohydrater som kroppen selv ikke kan bryte ned. Dette medfører en rekke positive «bivirkninger». Umiddelbart gir fiber en økt metthetsfølelse, men like viktig er at et kosthold med mye fiber reduserer risiko for fedme og fedmelrelaterte sykdommer. Dette omfatter diabetes type 2, tarmkreft, hjerte- og karsykdommer.

 I havre og bygg finner man fiber som er løselig i vann. Betaglukan er en slik type fiber som har mange og veldokumenterte helsefremmende egenskaper. Blant annet øker betaglukan metthetsfølelsen, har en lav glykemisk indeks og den kan ikke minst bidra til å redusere kroppens kolesterolnivå.

Det er i tarmen det skjer
Bilde: www.brodogkorn.no

Molekylene i Betaglukan har en unik evne til å utvikle høy viskositet, som vil si at den blir tyktflytende når den kommer i kontakt med vann. Dette kan du se når du lager havregrøt, og du kan tenke deg at det samme skjer i tarmen når betaglukan fordøyes. Det er akkurat denne mekanismen som antas å ligge bak helsefordelene ved Betaglukaner. 

 

 

4 tips som gir deg mer Betaglukan
Spis havregrynsgrøt oftere
Tilsett havrekli i grøt
Bytt ut vanlig ris med matkorn (byggris)
Bruk mer havrekli i baking, til vafler, muffins, pannekaker

 


Så bra at havregrøtsesongen er her! Nyt den gode smaken av helse!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>