Fortere, lengre og hardere med rødbetejuice!

Se for deg at noen tilbød deg noe som gjorde at du kunne løpe fortere. Sykle med mer kraft. Holde ut lenger. Trene hardere. Prestére bedre! Mørkerødt og søtt, og 100% naturlig. Nei, vi snakker ikke om bloddoping. Vi snakker om rødbetejuice!

www.frukt.no

Rødbetejuice er siste skrik innen sportsernæring. Og det er helt lovlig. Rødbetejuice har vokst i popularitet blant utøvere verden over de siste årene, etter at forskere innen sportsernæring har funnet at juicen ser ut til å ha prestasjonsfremmende effekter – og ryktene gikk om at flere av de beste utøverne tisset rødt (en potensiell og helt ufarlig bivirkning) både under Tour de France og OL i London i fjor sommer.

En rekke studier har konkludert med at rødbetejuice bedrer arbeidsøkonomien, og at man ved et gitt oksygenopptak kan løpe fortere eller holde på lenger. Det er fortsatt behov for mer forskning på juicens egenskaper og potensielt prestasjonsfremmende effekter – men foreløpig ser dette svært lovende ut.

www.bama.no

Blant annet har man funnet en assosiasjon mellom inntak av rødbetejuice og 15% forlenget tid til utmattelse ved løp på høy intensitet (Lansley et al., 2011), og mellom inntak av rødbetejuice og 2,8% tidsforbedring ved 16,1 km distanse på sykkel (Lansley et al., 2011). Dette er betydelige forbedringer i konkurransesammenheng. Til nå har juicen blitt drukket primært av eliten i Norge, men det drøyer nok ikke lenge før Birken-entusiastene kaster seg på bølgen.

Blant norske utøvere som sverger til rødbetejuice, er Henrik Oftedal. Rødbetejuicen var Oftedals hemmelige våpen under hans oppkjøring til Norseman 2012, og han sier at han aldri har hatt bedre treningsresultater enn dette året. Oftedal vant Norseman 2012 – og satt ny løyperekord, og vant også i 2010 og tok andreplassen da han debuterte i den knallharde konkurransen 2009.

Oftedal begynte å drikke rødbetejuice høsten 2011, etter at han tilfeldigvis kom over en nettartikkel om hvordan juicen kunne bedre arbeidsøkonomien, og med andre ord hjelpe ham å kjøre fortere!

Den høsten satt han rekorder på testene sine hver eneste måned, og han tror at rødbetejuicen bidro til formtoppen. Siden da har han i perioder med mye og hard trening, drukket ca 0,5L rødbetejuice daglig. Oftedal mener selv at han har merket stor forskjell mellom perioder da han drakk juicen og perioder da han tok en pause. Hvorfor har han hatt opphold dersom juicen fungerer så bra som han sier? Fordi rødbetejuice er ganske søtt, og ikke smaker kjempegodt. Og en halv liter er mye!

Oftedal har imidlertid nå drukket rødbetejuice daglig siden i høst, da han fikk prøve en konsentrert versjon av juicen, spesielt utviklet for idrettsutøvere. Produktet heter Beet It Sport, og inneholder 98% konsentrert rødbetejuice og 2% konsentrert sitronjuice. Det geniale med akkurat denne juicen, sier Oftedal, er at den er konsentrert, slik at jeg ikke behøver å drikke en hel halvliter for å oppnå effekt. En Beet It Sport 70ml shot tilsvarer nesten en halv liter vanlig juice, og er mye lettere å få i seg. Dessuten er Beet It merket med Informed-Sport, som betyr at produktet regelmessig testes for substanser som anses som forbudte innen idretten, så jeg er trygg på at det ikke inneholder noe annet enn ren rødbetejuice.

Beet It Sport kan kjøpes på Foss Sport og på www.beet-it.no.

 

 

Referanser:
- Lansley et al. 2011. Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo-controlled study. Journal of Applied Physiology. 110: 591-600.
- Lansley et al. 2011. Acute Dietary Nitrate Supplementation Improves Cycling Time Trial Performance. Medicine & Science in Sports & Exercise. 43 (6): 1125-1131.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>