Bli med på grovkarbo!

 Er det noe forskere og fagfolk generelt er enige om så er det at fiber er bra for helsa, og at nordmenn bør spise mer fiber i hverdagen.

Helsedirektoratet har nylig publisert en ny ”Norkost”-studie som tar for seg kostholdet vårt. I denne studien ble det igjen presisert at en av de viktigste tingene vi kan jobbe med i forhold til kosthold, er å øke fiberinntaket.

 I disse dager hvor usikkerheten rundt karbohydrater er stor er det viktig å fokusere på hvor bra og viktig fiber er.

Husk at karbohydratene man først og fremst vil utelukke fra hverdagskostholdet er de vi får fra ferdigmat, godteri, potetgull, søte drikker, boller, fint brød og lignende. Begrepet «grovkarbo» er endelig etablert, og jeg anbefaler alle å spre det videre. Bli en fiberdetektiv på karbohydratrike matvarer!

3 gode grunner til å spise mer fiber!

1. Fiber er karbohydrater men tilfører lite energi (kalorier). I tillegg stimulerer fiber tarmen på en god måte og kan derfor gi en «god magefølelse». 
2. Fiber i kostholdet kan forebygge tarmkreft, senke kolesterolet og redusere risiko for hjerte- og karsykdom, og i tillegg være bra for tennene (mer tygging – mer spytt – bra for tennene)!
3. Mat med høyt innhold av fiber inneholder også viktige vitaminer og mineraler. Det vil si at fiberrik mat generelt er næringsrik mat!

Forslag til en som vil bli en fiberspiser!

1. Bytt ut hvit ris og pasta med fullkornsris og fullkornspasta

2. Bytt ut kneip og annet fint brød med grovbrød og grovt knekkebrød (se etter brødskalaen)
3. Spis 3 håndfuller med grønnsaker daglig
4. Spis 2 frukt om dagen

HUSK! Er man flink å spise fiber er det også viktig å være flink til å drikke nok vann!

 

Hva med deg? Hvordan får du i deg nok fiber i hverdagen?


 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>