Havrebarer gir krutt til TUB-beina!

Som mange av dere vet er vi stolte av skilaget vårt Team United Bakeries (TUB). Ikke bare er de en knakende hyggelig gjeng, men de presterer også enormt bra i skisporet! Les mer om sesongen deres her: http://www.team-united-bakeries.no/langrenn/ski-classics-2014/

TUB_Havre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fleste har kanskje hørt sitatet «uten mat og drikke, duger helten ikke»? For å oppnå bra resultater kreves strukturert arbeid, prioriteringer, motivasjon og mange riktige valg underveis. Blant disse valgene som skal tas inngår hva slags mat man skal innta for optimale prestasjoner, restitusjon og trivsel.

TUB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teamet vårt har mange lange treningsturer med behov for energi underveis. Noe av maten har fungert bra, og noe har fungert heller dårlig. Etter lanseringen av havrebarene våre i februar har teamet testet de på treningsturene sine. Tilbakemeldingen er at dette er noe som funker! Havrebarene har 10 g fiber per bar, noe som gir en større metthetsfølelse enn rent sukker som man typisk får fra energibarer. Energibarer med lett tilgjengelig sukker fungerer fint i forbindelse med korte, intense økter, men holder man på lenger blir man fort sulten igjen.

TUB Chris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teamet vårt er enige i at havrebarene er enkle å spise på tur og metter lenger enn andre energibarer. Det eneste det ikke er enighet om i teamet er hvilken som er best!

Hvilken liker du best? Havre & Blåbær eller Havre & Hvit sjokolade? :)

Havre og hvit sjokolade Havre og blåbær.jpg2

 

 

 

 

United Bakeries barene finner du på Meny, Centra, Ultra, Mix Colosseum, Point Nationalteateret, Point Tromsø flyplass, Qespresso kaffebar på Oslo Bussterminal, BUL Ski og Kayak og supersport.no

http://www.team-united-bakeries.no/langrenn/

 

 

NYHET Isklar Sitron

Isklar har også kommet med sitronsmak!

I mars kom Isklar Bringebær & Appelsin og Isklar Eple & Lime. Nå er også Isklar Sitron å finne i butikk! Nyt den friske smaken i vårsola som forhåpentligvis snart titter frem :)

Isklar Sitron finner du på Narvesen, Statoil, 7/11 og noen ICA. Gi oss gjerne tilbakemelding på hva du synes!

ISLKAR BLÅ _sitron_lowres

 

 

NYHETER fra Isklar

Isklar lanserte denne uka to nyheter: Isklar Bringebær & Appelsin og Isklar Eple & Lime. Vi har brukt det friske, klare og naturlige mineralvannet vårt tappet fra Isklar-kilden, som ligger rett under isbreen Folgefonna i Hardanger. Vi har tilsatt litt kullsyre og naturlig aroma. Det er ingen søtning og vannet har det samme meget lave mineralinnholdet som ellers. Et sunt og godt vann med andre ord!

Vi har smakt og smakt og atter smakt, og håper du også vil like smakene vi har kommet frem til! :)

ISLKAR BLÅ _bringebær_lowresISLKAR BLÅ _eple_lowres

 

 

 

 

 

 

 

Isklar med smak finner du på 7-Eleven og Shell 7-Eleven til 10,-. Vi håper du vil smake og gi oss gjerne tilbakemelding på hva du synes!

Isklar lansering smak uke 13 7-11_3

 

 

 

NYHET! Saftige havrebarer fra United Bakeries

Havre og blåbær.jpg2

Våre nyeste barer i serien er velsmakende HAVRE & BLÅBÆR og HAVRE & HVIT SJOKOLADE. De saftige havrebarene har milde smaker av havre, blåbær og hvit sjokolade. Barene gir deg hele 10 g kostfiber per bar og metter godt. Dette gir et godt bidrag til den anbefalte daglige mengden kostfiber. HAVRE & BLÅBÆR og HAVRE & HVIT SJOKOLADE passer perfekt som sunne mellommåltider i en travel hverdag. Ha alltid en bar lett tilgjengelig og gjør de riktige valgene!

 Havre og hvit sjokolade

Med ønske om en sunn og god hverdag!

Du finner barene våre på Meny, Centra og Ultra. De fleste barene våre kan også bestilles på supersport.no

Sunne vaner i lange baner

ski2Endelig har snøen kommet, i alle fall i Oslo-marka. Håper den har kommet dit dere er også? Snøen gir muligheter for en aktiv hverdag med ski på bena. Pass på å legge inn noen sunne vaner i kostholdet også!

Skal du få god teknikk på ski må du trene mye til hver detalj blir en vane. Skal du få et godt kosthold må du også «trene mye» til det blir en vane! :) Begynn med et av tiltakene under, og inkluder det i hverdagsrutinene dine før du går i gang med neste.

  • Frukt er sunt – året rundt: Fyll på med frukt, som mellommåltid, turproviant, pausesnacks osv. Her er det mange viktige vitaminer og mineraler å hente, samt fiber og annet som er bra.

banan236[1]

  • Sunne mellommåltider: Som nevnt er frukt supert som et mellommåltid. Vil du ha noe kjapt, enkelt og alltid lett tilgjengelig – prøv en av barene våre! J Vi har flere ulike barer med ulike smaker, innhold og næringsinnhold. Hva med en fruktbar med mørk kakao, sprek lime eller deilig kokos? Eller en müslibar med tranebær? Det er enklere å holde seg unna usunne fristelser på veien om du har et bedre alternativ i nærheten.

Bringerbær_1

  • Middagsselskap i helgen? Desserten trenger ikke alltid være av typen mektig sjokoladefondant og andre søte fristelser. Dessert kan også være en frisk sorbet av frukt og bær! Prøv følgende: Mos 400 g frosne bær, 2 ss presset appelsinjuice, 2 ss melis og 1 eggehvite. Bland alt sammen og vips har du en imponerende, lekker, sunn og frisk dessert klar på 1 – 2 – 3

 

  • Samme oppskrift kan du bruke for å lage en smoothie på kvelden når du typisk ville romstert rundt i kjøkkenskapene på jakt etter noe godt (men dropp gjerne melis denne gangen). Lag dobbel porsjon, så har du en deilig smoothie klar til frokost dagen etter.

bringebærsmoothie

  • Drikk vann til maten: Det er lett å glemme det; men drikke som juice, brus, saft og liknende kan bidra med mye sukker og energi man ikke tenker over. Kun vann som tørstedrikk! Skikkelig fysen? Drikk et glass vann og søtsuget stilner – i alle fall for en stund :)

iskklar_gronnsaker

  • Matpakke på jobb? Husk å ta med noen ekstra tomater, agurk eller salatblader til brødskiva. Det blir mye morsommere å spise lunsj, kollegaene dine blir imponert, og du lurer inn litt ekstra sunt og godt i hverdagen. Husk også proteinrikt pålegg som metter godt.

mai6

  • Spis regelmessig, gjerne hver tredje time. Så slipper du akutt behov for mat. Fiber og protein metter godt!

wraps

  • Bytt ut ris, pasta og fint mel til grovere typer med fullkorn. Fullkorn med masse fiber metter godt og bidrar med næringsstoffer vi vil ha mer av.

fiberaktiv

 

Lykke til med å lure inn sunne vaner i hverdagen! Vi heier på deg!

 

 

La sterke muskler få henge på et sterkt skjelett!

VitD-SkiDet er vinter, det er mørkt og i store deler av landet er det enda mørkere enn mørkt siden den fine hvite snøen lar vente på seg. Vi ønsker snøen mer enn velkommen til å lyse opp litt i vintermørket. Solen ser vi uansett ikke så mye til. Når den titter frem står den står lavt på himmelen, og vinterstid har den rett og slett permisjon fra en veldig viktig jobb.

Solvitaminet
Når sola skinner på huden din dannes vitamin D som kroppen kan benytte seg av, og også lagre til en lang vinter. En god sommer med masse sol vil gi et bra lager som vi kan tære på utover vinteren. Vinterstid står nemlig sola for lavt på himmelen til å kunne hjelpe oss med produksjon av vitamin D. Vi ønsker jo ikke å tømme lagrene våre, så vinterstid er kostholdet spesielt viktig.

Et viktig samarbeid
Vitamin D og kalsium er viktige samarbeidspartnere, og vitamin D er nødvendig for at kalsium skal omsettes normalt i kroppen. Mangel på vitamin D kan altså gi mangel på kalsium. Dette vil være svært uheldig siden det på sikt kan føre til dårlig benhelse, svakhet i muskulaturen og også økt risiko for infeksjoner.

VitD-melk Vit D-laks
Kilder til Vitamin D

Det er kun fiskefett som naturlig inneholder betydelige mengder av vitamin D. Noen matvarer er også beriket.
- Fet fisk (laks, makrell, ørret..)
- Daglig dose tran (følg anbefalt dosering)
- Makrell i tomat
- Egg (eggeplommen)
- Beriket ekstra lett melk
- Beriket margarin/smør

vitD-tilskudd

Mat eller tilskudd?
Det er ikke slik at jo mer vitaminer man får i seg jo bedre. Balanse er viktig og med et variert kosthold som inneholder fet fisk vil de fleste ha sitt behov for vitamin D dekket. Mat er å foretrekke foran kosttilskudd. De nevnte vitamin D-kildene er også gode kilder til for eksempel omega-3-fettsyrer, kalsium, protein, selen og jod. En rask og enkel forsikring er å ta den daglige dose med tran. Det smaker kanskje ikke så godt som de sier på reklamen, men det er faktisk verdt det.

Snikende skader
Hvis du har mangel på vitamin D er ikke dette noe som nødvendigvis vil kjennes på kroppen raskt. Følger av mangel på dette vitaminet er snikende og utvikler seg over tid. Skjelett, muskler og tenner er viktig for god helse gjennom et langt liv, og skader kan ganske enkelt forebygges med et sunt og variert kosthold.

Spis fisk så holder du deg frisk!

 

Kom i form på nyåret

Jula er over. Juleribba er fortært. Det er januar og slankefokuset er på topp! «Kvitt deg med juleflesket», «Trim bort juleribba», «Tren vekk julekiloene», «Slik trener du bort julematen».

Hva med heller å ha et mer positivt fokus på nyåret? Unngå dårlig samvittighet for maten du har kost deg med i jula. Et nytt år ligger foran oss og vi har muligheten til å få en friskere hverdag og en sunnere kropp. Skift fokus fra «vekk med flesket» og slankehysteriet som virvler rundt i media om dagen. Bytt heller over til «frem med sunne vaner»!runningkropp

Flere har mål om å gå ned i vekt i januar. Dette nyttårsforsettet er intet nytt. Hva med et mål om å bli sterkere, sunnere og mer aktiv? Prøv å gjøre det til noe lysbetont og gøy. Finn en aktivitet du liker å gjøre, avtal med en venn om en fast gåtur hver uke, lek mer aktivt med barna, meld deg inn i en tennisklubb. Det finnes mange hyggelige og morsomme aktiviteter som resulterer i en sunnere hverdag, og en slankere og mer trent kropp. Sett deg gjerne et mål om å delta i Birken, løpe 10 km, svømme 1000 m, så har du noe spennende å jobbe mot.

bringebærsmoothie

I tillegg kan du legge inn nye kostholdsvaner i hverdagen. I stedet for å følge en diett til punkt og prikke, noe som er vanskelig og krevende i lengden, kan du heller ha som mål å spise en ekstra frukt hver dag, gjerne smoothie. En ekstra fiskemiddag hver uke. Drikke vann til maten i stedet for saft og brus. Begynn gjerne med èn av de nye vanene dine, og la det gå en stund før du tar tak i neste. Skritt for skritt vil du skifte over til et sunnere kosthold som du tilslutt blir vant til. Det tar tid å skape en vane. Ha tålmodighet og vær bevisst valgene dine i hverdagen.

iskklar_gronnsaker

Det samme gjelder aktivitet. Jobb sakte men sikkert inn nye vaner som alltid å ta trappen, gå eller sykle til jobb, gå til butikken, trening om morgenen. Resultatet blir mer langsiktig og gleden større.

Så vekk fra fokus på «ikke» og »må», og skift over til «vil» og »ønsker». Gjør du noe du har lyst til er det større sannsynlighet for at du faktisk gjennomfører det! Skulle det skje at det glipper en uke og du ikke får gjennomført syklingen til jobb eller styrkeøkten du hadde planlagt, ikke gi opp. Unngå dårlig samvittighet og gled deg heller til neste gang du skal være aktiv.

Godt, nytt, sunt og aktivt år!

 

Matglede i mengder!

brødMye trening stiller krav til kostholdet med tanke på både mengder og sammensetning.

Sammenlignet med «Hvermannsen» som spiser det som måtte friste og være tilgjengelig, har en idrettsmann eller idrettsdame ofte en klar hensikt med valg av matvarer, tidspunktet for måltidet og ikke minst mengdene som skal inntas.

Dette kan av og til være en brems for matgleden, spesielt hvis kostholdet blir veldig preget av rutine. Ikke glem matgleden selv om maten er et viktig redskap for dine prestasjoner!

Tips for matglede
- Variasjon
- Gode råvarer
- Mat først, kosttilskudd etterpå

Variasjon
Middag er et måltid de fleste er flinke til å variere. Frokost, lunsj og mellom-/kveldsmåltider kan ofte bli mer preget av rutiner og vaner. Sørg for å ha flere alternativer klare og ikke minst tilgjengelige! Da blir det litt morsommere å spise, og det bidrar til at du får i deg en mer variert sammensetning av næringsstoffer.

fiberaktiv

Brød er ikke bare brød! Varier mellom halvgrovt, grovt og ekstra grovt. Halvgrovt brød gir raskere energi og er lettere å spise mer av. Grovere brød har mer fiber, noe som er sunt og bra for kroppen av flere grunner. Kroppen bruker lenger tid på å fordøye samme mengde når brødet er grovt, så tilpass dette til aktivitetsnivået du planlegger spesielt den første timen. Bruk grovheten til å skape variasjon!

www.bama.no
Frukt og grønt gir uendelig med variasjonsmuligheter: Smoothies, fruktsalat, frukt som mellommåltid i seg selv, i yoghurt, med frokostblanding! Mellommåltider er en enkel måte å få i seg mer mat på, og ved å velge riktig mat kan det bidra til å dekke behovet for vitaminer og mineraler! Småspising på frukt og grønt er både sunt og godt. Tips: Deler du opp frukt og grønt spiser man gjerne mer!
grønt
www.Bama.no

Variasjonstips
- Frokost: Havregrøt med ulike bær/nøtter/syltetøy/linfrø
- Lunsj: Brødskiver med proteinrikt pålegg, middagsrester fra dagen før, pastasalat
- Mellom-/kvelds: Yoghurt med müsli, smoothie, frukt og nøtteblanding, brødmat med kokt egg, fruktsalat, mellommåltidsbar.

havregrøt.frukt.nowww.frukt.no

Gode råvarer
Når mat er en viktig del av hverdagen hjelper det å være interessert i mat også. Et steg på veien er å tenke over hvilke produkter man kjøper, hva som smaker godt, god kvalitet og ellers bry seg litt mer om hva man får i seg. Gode råvarer gir som regel en ekstra god matopplevelse!

Mat først, kosttilskudd etterpå
En idrettsutøver trenger litt mer av alle næringsstoffer enn andre som ikke har like høyt aktivitetsnivå. Dette løser seg som regel greit fordi man også spiser mer. For noen blir det likevel ikke nok, og da er kosttilskudd et alternativ.ProteinpulverVanlig mat er likevel førsteprioritet! I en matvare spiller næringsstoffene på lag og påvirker hverandre på måter som vi enda ikke forstår oss helt på. Vi vet bare at vi ikke klarer å gjenskape dette samspillet fullt ut i piller og pulver. I tillegg påvirker vi kroppen og fordøyelsessystemet på forskjellige måter om vi inntar fast føde eller væske. Også var det denne matgleden da: Jeg tør å påstå at det ikke er mye matglede i piller og pulver.

Nyt god mat mellom treningene, lykke til!

Det er høst; nyt den!

presset_eple_03Sommeren i år har vært nydelig: Varm, lang og solrik. yr.no melder om rekordvarme septemberdager (http://www.yr.no/nyheter/1.11233022). Nå er oktober er rett rundt hjørnet, det har blitt kaldere å sykle til jobb, eplene er modne og trærne har blitt gylne. Med andre ord: Det er HØST!

eplekakeBenytt mørkere og kaldere kvelder til å invitere venner på besøk en helt vanlig hverdag. Tenn lys, bak en god eplekake eller eplepai og hygg dere inne i varmen. Eplepaien som Kristina har gitt oss oppskriften på tidligere er helt nydelig! http://ub-blogg.no/eplepai-med-havregryn/

 

 

 

Isklar+Ka..På fjellet er det også nydelig om dagen. Inviter med noen du er glad i og ta dere en tur ut i den friske fjellufta! Husk niste til turen :)

 

 

 

 

Ha en fin høst!

Godteri eller et sunt lite mellommåltid?

Syv av de ti barene våre har blitt vurdert av bramat.no. De har blitt testet sammen med andre barer på markedet med fokus på sunnhet.

Bringerbær_1

Konklusjonen til ernæringsfysiologene hos bramat.no er som følger: En müslibar kan være et greit mellommåltid for deg som er slank og aktiv og trenger litt kjapp energi. Er du derimot en av de som ønsker å begrense inntaket av sukker og kalorier, og kanskje også sliter med vekten, bør du nok heller velge noe annet enn de norske müslibarene.

Les hele testen her: http://www.bramat.no/kosthold/tester/1023-bramat-tester-mueslibarer

lime_miljo(1) copyMellommåltidsbarene våre er basert på frukt, nøtter, frø og korn. De fleste er frukt- og nøttebarer, mens Tranebær & müsli er en typisk müslibar. Frukt og korn bidrar med karbohydrater, men spiser man frukt og korn får man også i seg andre næringsstoffer enn bare rent sukker. Det samme gjelder for nøtter og frø som inneholder mye umettede fettsyrer (den type fett man helst vil ha).

I testen bramat.no er det ikke tatt hensyn til ingredienser og smak, kun næringsinnhold. Sukkeret du finner i barene våre kommer naturlig fra frukten og bærene brukt, foruten der vi bruker honning i noen av barene.

United Bakeries barene skal være et sunnere alternativ i en travel hverdag. Bytt ut boller og pølser på bensinstasjonen, og sjokoladen på vei mot kassa på butikken eller kiosken på hjørnet. Ved å alltid ha et sunnere alternativ tilgjengelig, er det lettere å styre unna usunne fristelser.

Smak deg gjerne gjennom serien vår av barer og finn baren som passer for deg; både med hensyn på smak, konsistens, næringsinnhold og ingredienser. Blant våre ti barer håper og tror vi at du skal finne en bar som passer akkurat DEG og ditt behov. Fem av barene våre er også glutenfrie.

Print

Stem gjerne frem din favoritt: http://www.dagbladet.no/2013/09/10/tema/helse/bramat/trening/tester/29162119/